هرم تغذیه و واحدهای مصرفی آن

در بین طلاب خواهر بافقی تبیین شد:

هرم تغذیه و واحدهای مصرفی آن

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید نشست بهداشت با حضور خانم فهیمه غلامزاده کارشناس تغذیه از شبکه بهداشت در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق برکزار شد.

در این نشست خانم غلامزاده با معرفی هرم تغذیه گفت: هرم تغذیه که به طرف بالا کم می شود مصرف غذایی که شامل انواع نان، جو، برنجک، و گندمک هم کم می شود. این گروه به طور میانگین باید 6الی ۱۱واحد استفاده شود. یک کف دست بدون انگشت ۳۰گرم نان بربری، سنگگ، تافتون یک واحد و نان لواش ۴تا کف دست یک واحد، و ماکارونی یک واحد حساب می شود. ۱۵قاشق برنج ۳واحد این گروه می شود تا نیاز روزانه برطرف می شود.

وی افزود: تا می تونانید نان سبوس دار استفاده کنید؛ پروتئین هم دارد ولی درصد ان کم است و برنج که استفاده می شود بهتر است مخلوط با حبوبات باشد، نان ساندویچی و لواش جوش شیرین دارد کمبود روی اهن وکلسیم و … برای انسان پیش میاد، برای میان وعده بچه ها پف فیل و برنجک استفاده شود.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: یک طبقه بالاتر هرم سبزی و میوه است بعد از گروه نان و غلات سبزیجات است که مهمتر است ۳ الی ۵ واحد سبزیجات استفاده شود باعث جلوگیری از پیری و شادابی پوست می شود واحد این گروه مثل اسفناج و کاهو و کلم اندازه یک لیوان یک واحد می شود؛ گوجه و خیار سبز اینها هم یک واحد حساب می شود ولی سبزیجات پخته نصف لیوان یک واحد حساب می شود؛ خیار سبز، گوجه، کلم و کاهو، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، بامیه، بادمجان، کدو و قارچ  اینها جز سبزیجات هستند .

خانم غلامزاده گفت: بهتر است گروه میوه ها ۲الی ۴واحد استفاده شود چون نسبت به سبزیجات ارزش غذایی بالاتری دارند،آنتی اکسیدان مهم مثل ویتامین سی در لیموشیرین و انواع توت ها وجود دارد؛ میوه هایی که رنگ بنفش دارند آنتی اکسیدان آنها بیشتر است؛ پرتقال و موز و … یک عدد آنها یک واحد است. مثل توت، گیلاس، نصف لیوان یک واحد، میوه های خشک یک چهارم لیوان یک واحد حساب میشود.

وی افزود: گروه بعدی گوشت و تخم مرغ و یکی حبوبات و مغزیجات، این گروه یک الی دو واحد، ۲تا تکه ۳۰گرمی اندازه قوطی کبریت؛ نصف ران مرغ و یک سوم سینه مرغ یک واحد است. ماهی اندازه کف دست یک واحد است. گردو و بذر کتان امگا ۳دارد می شود جای ماهی استفاده کرد؛ نصف لیوان حبوبات پخته یک واحد، گروه بعدی لبنیات ۲ الی۳ واحد است، لبنیات چربی آن از همه بالاتر و بدترین نوع چربی است. گروه بالایی متفرقه و هیچ واحدی برای آن در نظر گرفته نمی شود و باید کم تر استفاده کرد که شامل روغن و دنبه، مربا و انواع کیک وسرشیر و کره است.

موضوعات: خبر  لینک ثابت