نشست علمی پژوهشی«عناصر و مؤلفه های اخلاق پژوهشی»

در بین طلاب پژوهشگر، اساتید و کادر  مدرسه علمیه الزهرا(س) تبیین شد:

نشست علمی پژوهشی«عناصر و مؤلفه های اخلاق پژوهشی»

به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی پژوهشی«عناصر و مؤلفه های اخلاق پژوهشی» در جمع طلاب، اساتید و کادر حوزه علمیه الزهرا(س) بافق با حضور آقای محمد علی طالعی معلم بازنشسته آموزش و پرورش، پژوهشگر و نویسنده سه کتاب فرهنگ عامیانه بافق، شوچر و مردم نگاری بافق برگزار شد.

فاطمه ابوالحکیمی معاون پژوهش حوزه در بیان هدف برگزاری نشست گفت: ارتباط نزدیک و چهره به چهره با پژوهشگران، دیدن موفقیت ها و آثار و برکات علمی آنها، ایجاد علاقه، انگیزه و تقویت روحیه نویسندگی و تحرک بین طلاب و نیز فراتر نرفتن یک پژوهشگر از محدوده اخلاق در فعالیت های پژوهشی از جمله اهداف برگزاری این نشست بود.

محمد علی طالعی گفت: یک محقق اخلاق مدار باید به عناصر اخلاص و نیت سالم، صبر، پشتکار، تواضع علمی، انصاف علمی، داشتن روحیه نقد پذیری، ادب و صداقت توجه خاص داشته باشد.

وی افزود: فرصت شناسی، مشارکت پذیری، دوری از موازی کاری، اولویت سنجی و دوری از موازی کاری، مراقبت بر آسیب ندیدن جامعه آماری، رعایت امانت در رفرنس یا ارجاع دهی مطالب، رعایت حریم خصوصی و شخصی افراد، رعایت تعلقات فکری و ارزش های فکری افراد، حفظ اعتماد در جامعه آماری و…از جمله دیگر عناصر و مؤلفه های اخلاق پژوهشی است که هر پژوهشگری بایستی آن را رعایت کند.

این استاد پژوهشگر در پاسخ به یکی از سؤالات دانش پژوهان در زمینه این که چگونه می توان در مسئله ی آئین ها و سنت های مردم بافق تحقیق میدانی انجام داد گفت: محقق در این روش کیفی تحقیق، خودش به طور مستقیم وارد میدان می شود و با گردآوری داده های مورد نیاز از طریق تهیه پرسشنامه، مصاحبه و مراجعه به اسناد و مدارک موجود به بررسی موضوعات و سپس تجزیه و تحلیل آن ها می پردازد و این که هنگام روبه روشدن با مسائل، دقت در یادداشت برداری از همه نکات به آنالیز بهتر پژوهش کمک فراوانی می کند.

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت