آداب خوردن و آشامیدن

در بین طلاب خواهر بافقی تبیین شد:

آداب خوردن و آشامیدن

نشست اخلاق با سخنرانی فاطمه بابازاده از اساتید اخلاق مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق در جمع طلاب و اساتید این مدرسه برگزار شد.

در این نشست فاطمه بابازاده با اشاره به آخرین روز فصل پاییز و لزوم حضور درکانون گرم خانواده با یاد امام زمان(عج) گفت: یکی از آداب شب یلدا این است که صله ارحام را به جا بیاوریم و البته در این راستا توجه به نکاتی لازم است از جمله اینکه انسان باید بداند که معده اش دارای سه قسمت است که یک قسمت آن غذا، یک قسمت آب و قسمت دیگر آن هوا است پس باید نکاتی را در هنگام خوردن و آشامیدن رعایت کند.

وی افزود: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «نزدیک ترین حالت بنده به خداوند هنگامی است که شکمش سبک باشد» بنابراین روح سالم در بدن سالم است، شکم خالی عبادت نمی فهمد. بین انسان و حیوان تفاوت است، انسان حیوان ناطقی است که امیالی مانند خوردن، شهوت و آشامیدن دارد، حال اگر در اسلام نکاتی را رعایت نکند چه فرقی با حیوان خواهد داشت؟!

این استاد اخلاق اظهار کرد: مبغوض ترین زمان در نزد خداوند زمانی است که شکمش پر باشد. فرق بین عبادت و اطاعت این است که وقتی ما شغل یا پیشه ای در نظر می گیریم اگر در آن شغل و پیشه رضایت خدا و مردم باشد عبادت است، وکارهای واجب مانند نماز و روزه و خمس و زکات اطاعت  است و کار برای رضایت خدا و مردم عبادت است پس باید مواظب کارها و رفتارهایمان باشیم .

خانم بابازاده گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:«معده خانه درد هاست و 99%بیماریها از معده و دوای هر معده این است که کم داخل آن ریخته شود » اگر خوب غذا بخوریم، خوب بیاشامیم، خوب بخوابیم و کار کنیم هیچ وقت بیمار نمی شویم همانگونه که در آیه 31 سوره اعراف آمده :کلوا و اشربوا و لا تسرفوا؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید.

وی در پایان برخی از مستحبات و مکروهات خوردن و آشامیدن را بیان کرد.

 

 

 

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت