خطر ابتلای سرطان در زنان و راههای خودمراقبتی در برابر آن

در بین طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق تبیین شد:

خطر ابتلای سرطان در زنان و راههای خودمراقبتی در برابر آن

نشست آشنایی با بهداشت بانوان با حضور کارشناس  مامایی مرکز بهداشت شهرستان بافق خانم عارفه طالعی در جمع طلاب، اساتید حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

خانم طالعی  در بیان هدف از برگزاری این نشست گفت: پیشگیری، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان سینه  از نکات ضروری در مراقبت بانوان است و از آنجایی که سرطان قابل پیشگیری و درمان است  بانوان باید با خود مراقبتی و مواظبت از این عارضه جلوگیری نمایند.

این کارشناس بهداشت افزود: تعداد به روز استاندارد شده سنی در هر 100000 نفر در جمعیت زنان استان یزد در سال 1394 یک سرطان شایع سینه در رتبه اول است، تیروئید در رتبه دوم و پوست در رتبه سوم و روده بزرگ در رتبه چهارم و… می باشد.

وی افزود: برای آموزش و خود مراقبتی به افراد شرکت کننده در برنامه های پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان سینه دو اصل مهم باید آموزش داده شود اول اینکه باید بدانیم که علل ایجاد کننده سرطان و راههای پیشگیری از آن کدام است و بدانیم چه عواملی اثر محافظتی در برابر این سرطان دارند.

خانم طالعی در بیان اصل دوم آموزشی گفت: در مرحله دوم باید بدانیم علائم هشدار دهنده سرطان سینه چیست ؟که با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان و مراجعه به موقع می توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد.

 کارشناس شبکه بهداشت شهرستان بافق اظهار کرد: زنان باید به مشارکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان سینه ترغیب شوند و به شبکه بهداشت و درمان مراجعه کنند تا نحوه انجام خود آزمایی سینه(BSE) به آنها آموزش داده شود.

 وی افزود: بر مبنای عوامل خطر مهمترین توصیه های خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان سینه عبارتند از: وزن متعالی داشته و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و حاوی مواد نگهدارنده پرهیز کنند و حداقل روزی 30 دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشند.

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت