مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   
دی 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            








جستجو





موضوعات




  بررسی جشنواره علامه حلی(ره)   ...
بررسی جشنواره علامه حلی(ره)

معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا(س) بافق:

اگر بخواهیم در یک کلام جایگاه و اهمیت پژوهش را در حوزه های علمیه مشخص کنیم باید به این کلام نغز از مقام معظم رهبری اشاره کنیم. ایشان فرمودند:«عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.»

 بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزه های علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است.

 از آن رو به نوآوری اشاره می کنیم که لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است. اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست. حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

 *لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده فاطمه ابوالحکیمی و دارای سطح3 حوزه علمیه می باشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.

*  سرکار خانم ابوالحکیمی لطفاً بفرمائید شاخصه های پژوهش برتر در جشنواره علامه حلی(ره) چیست؟

پژوهش برتر در این جشنواره شاخصه های متعددی دارد، که از جمله آن ها می توان به قوت علمی و اداره پژوهش به گونه ای که ورود و خروج و تحلیل و تعلیل از درجه خوبی برخوردار باشد، رعایت شکل ظاهری و ساختاری پژوهش، عنوان بدیع و وجود نوآوری در زمینه های مختلف، قلم پردازی و اثبات این که اثر از خود مؤلف است و نه دیگران و همچنین، تفحص در منابع متعدد و معتبر متناسب با عنوان پژوهشی اشاره کرد.

*به نظر شما با توجه به نیازهای جامعه چه عرصه هایی را برای پژوهش به طلاب جوان توصیه می فرمائید؟

عرصه های پژوهش برای طلاب جوان با توجه به نیازهای جامعه فراوان است، با این توضیح که غالب پژوهش ها با هدف پاسخ گویی به نیازها و ضرورت ها شکل می گیرند و هر کدام از عرصه های موجود خود زمینه ای برای شکوفایی آنها می باشد.

*یک طلبه پژوهشگر باید چه ویژگی هایی برای پژوهش داشته باشد؟

طلاب جوانی که از نعمت دقت و فرصت، هوش و ذکاوت، سخت کوشی و زحمت، تعمق و تأمل و … برخوردارند پس از شناسایی نیاز در موضوعات مختلف به کنجکاوی، ژرف اندیشی و واکاوی علمی پرداخته، می توانند به کشف مجهول و پاسخ علمی تر به شبهات و پرسش های نو بپردازند.

*آیا در انتخاب موضوعات مربوط به جشنواره علامه حلی محدودیت وجود دارد؟

از آنجا که عرصه های مورد نیاز محدود نیست، به نظر می رسد همه استعداد و توان علمی باید به کار گرفته شود تا فهم بهتری از موضوعات دینی ارائه گردد و با مسأله محوری علاوه بر مطالعات کاربردی همراه با ارائه راهکارها به شیوه های جدید هم پرداخته شود.

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت





  درخشش طلاب بافقی در جشنواره علامه حلی(ره)   ...
درخشش طلاب بافقی در جشنواره علامه حلی(ره)

درخشش طلاب بافقی در جشنواره علامه حلی(ره)

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) بافق:

اولین نکته در کلام ائمه معصومین(علیهم السلام) علاوه بر اعتقاد به اصول و فروع دین و اعمال صالحه، پیرامون تحقیق و پژوهش است. امام صادق(ع) خطاب به مفضل بن عمر فرمودند:«اکتب و بثّ علمک فی اخوانک فان متّ فأورث کتبکَ بنیکَ فانّه یأتی علی النّاس زمان هرج لا یأنسون فیه إلاّ بکتبهم» دانش خویش را به نگارش درآر و در میان برادرانت گسترده دار؛ و چون مرگت فرارسد، نگاشته های خویش را برای فرزندانت به ارث گذار که مردمان را روزگاری پریشان در پیش است که در آن به جز نوشتار همدمی ندارند. حوزه علمیه، کارخانه عظیم  انسان سازی است که باید دائم محتوی دینی تولید کند، حوزه باید کتاب، و همچنین انسان های و متدین و متفکر تربیت نماید. تولید کتاب، عالم و انسان در مرحله تحقیق و پژوهش بدست می آید.

 *لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده مریم تفکری بافقی و دارای سطح دو حوزه علمیه و مشغول به تحصیل در مقطع سطح3 می باشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.

*  سرکار خانم تفکری لطفاً بفرمائید نگاه شما در حوزه علمیه در رابطه با پژوهش چیست؟

با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) که حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و هم چنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف می داند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پزوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیت های فرهنگی و تبلیغی بداند و از این رو بر آنیم تا سمت و سوی تمامی برنامه های حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.

*به نظر شما یک طلبه چگونه می تواند یک پژوهشگر باشد؟

ما معتقدیم که موقعیت طلبه در هر یک از عرصه های موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و … مستلزم داشتن روحیه پژوهش گری و توانایی تحقیق و پژوهش است، به همین خاطر خدمت به پژوهش را خدمت به حوزه می دانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پر واضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه، یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را می طلبد که ما طلاب با توکل به خداوند بزرگ با گام هایی استوار این مسیر را طی خواهیم کرد.

*آیا عرصه خاصی جهت رشد و شکوفایی طلاب در زمینه پژوهش وجود دارد؟

بدیهی است که وجود عرصه های رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز می گردد. برای طلاب نیز، جشنواره علامه حلی(ره) نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین حوزوی و ایجاد فضایی با نشاط برای جوانان حوزه ایفا نموده است.

*جشنواره علامه حلی در بافق را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در نهمین جشنواره علامه حلی(ره) مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق توانست با ارسال 67 اثر رتبه سوم را در استان به علت جذب و حضور حداکثری طلاب در جشنواره و تحقق شعار محوری سال« هر طلبه یک اثر پژوهشی» کسب کند.

*آیا طلاب بافقی تاکنون در جشنواره علامه حلی شرکت نموده و یا حائز رتبه ای شده اند؟

از میان آثار ارسالی یک نفر حائز رتبه اول بخش ویژه جشنواره و یک نفر هم مقام دوم را کسب کرده اند که اینها همه نشان دهندۀ رشد چشمگیر و ارتقا سطح کیفی و کمی تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خواهران است و امیدواریم در دهمین دوره و دوره های بعدی نیز بافق در استان و کشور بدرخشد.

موضوعات: خبر  لینک ثابت






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما