بررسی جشنواره علامه حلی(ره)

معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا(س) بافق:

اگر بخواهیم در یک کلام جایگاه و اهمیت پژوهش را در حوزه های علمیه مشخص کنیم باید به این کلام نغز از مقام معظم رهبری اشاره کنیم. ایشان فرمودند:«عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.»

 بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزه های علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است.

 از آن رو به نوآوری اشاره می کنیم که لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است. اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست. حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلی ترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.

 *لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده فاطمه ابوالحکیمی و دارای سطح3 حوزه علمیه می باشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.

*  سرکار خانم ابوالحکیمی لطفاً بفرمائید شاخصه های پژوهش برتر در جشنواره علامه حلی(ره) چیست؟

پژوهش برتر در این جشنواره شاخصه های متعددی دارد، که از جمله آن ها می توان به قوت علمی و اداره پژوهش به گونه ای که ورود و خروج و تحلیل و تعلیل از درجه خوبی برخوردار باشد، رعایت شکل ظاهری و ساختاری پژوهش، عنوان بدیع و وجود نوآوری در زمینه های مختلف، قلم پردازی و اثبات این که اثر از خود مؤلف است و نه دیگران و همچنین، تفحص در منابع متعدد و معتبر متناسب با عنوان پژوهشی اشاره کرد.

*به نظر شما با توجه به نیازهای جامعه چه عرصه هایی را برای پژوهش به طلاب جوان توصیه می فرمائید؟

عرصه های پژوهش برای طلاب جوان با توجه به نیازهای جامعه فراوان است، با این توضیح که غالب پژوهش ها با هدف پاسخ گویی به نیازها و ضرورت ها شکل می گیرند و هر کدام از عرصه های موجود خود زمینه ای برای شکوفایی آنها می باشد.

*یک طلبه پژوهشگر باید چه ویژگی هایی برای پژوهش داشته باشد؟

طلاب جوانی که از نعمت دقت و فرصت، هوش و ذکاوت، سخت کوشی و زحمت، تعمق و تأمل و … برخوردارند پس از شناسایی نیاز در موضوعات مختلف به کنجکاوی، ژرف اندیشی و واکاوی علمی پرداخته، می توانند به کشف مجهول و پاسخ علمی تر به شبهات و پرسش های نو بپردازند.

*آیا در انتخاب موضوعات مربوط به جشنواره علامه حلی محدودیت وجود دارد؟

از آنجا که عرصه های مورد نیاز محدود نیست، به نظر می رسد همه استعداد و توان علمی باید به کار گرفته شود تا فهم بهتری از موضوعات دینی ارائه گردد و با مسأله محوری علاوه بر مطالعات کاربردی همراه با ارائه راهکارها به شیوه های جدید هم پرداخته شود.

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت