درخشش طلاب بافقی در جشنواره علامه حلی(ره)

درخشش طلاب بافقی در جشنواره علامه حلی(ره)

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) بافق:

اولین نکته در کلام ائمه معصومین(علیهم السلام) علاوه بر اعتقاد به اصول و فروع دین و اعمال صالحه، پیرامون تحقیق و پژوهش است. امام صادق(ع) خطاب به مفضل بن عمر فرمودند:«اکتب و بثّ علمک فی اخوانک فان متّ فأورث کتبکَ بنیکَ فانّه یأتی علی النّاس زمان هرج لا یأنسون فیه إلاّ بکتبهم» دانش خویش را به نگارش درآر و در میان برادرانت گسترده دار؛ و چون مرگت فرارسد، نگاشته های خویش را برای فرزندانت به ارث گذار که مردمان را روزگاری پریشان در پیش است که در آن به جز نوشتار همدمی ندارند. حوزه علمیه، کارخانه عظیم  انسان سازی است که باید دائم محتوی دینی تولید کند، حوزه باید کتاب، و همچنین انسان های و متدین و متفکر تربیت نماید. تولید کتاب، عالم و انسان در مرحله تحقیق و پژوهش بدست می آید.

 *لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بنده مریم تفکری بافقی و دارای سطح دو حوزه علمیه و مشغول به تحصیل در مقطع سطح3 می باشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.

*  سرکار خانم تفکری لطفاً بفرمائید نگاه شما در حوزه علمیه در رابطه با پژوهش چیست؟

با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) که حوزه علمیه پشتوانه پژوهشی و دینی نظام در حوزه عقیدتی است و هم چنین تأکیدات مکرر ایشان در خصوص لزوم تولید علم، حوزه علمیه خواهران خود را موظف می داند تا برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پاسخگویی به شبهات عدیده بدخواهان دین و نظام، مقوله پزوهش را به عنوان ثمره مبارک حوزه، در کنار فعالیت های فرهنگی و تبلیغی بداند و از این رو بر آنیم تا سمت و سوی تمامی برنامه های حوزه به سمت تربیت طلابی پژوهشگر باشد.

*به نظر شما یک طلبه چگونه می تواند یک پژوهشگر باشد؟

ما معتقدیم که موقعیت طلبه در هر یک از عرصه های موجود از تبلیغ، تدریس، تألیف و … مستلزم داشتن روحیه پژوهش گری و توانایی تحقیق و پژوهش است، به همین خاطر خدمت به پژوهش را خدمت به حوزه می دانیم و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذاری نخواهیم کرد. پر واضح است که رسیدن به این هدف والا یعنی «هر طلبه، یک پژوهشگر» پیمودن مسیری طولانی را می طلبد که ما طلاب با توکل به خداوند بزرگ با گام هایی استوار این مسیر را طی خواهیم کرد.

*آیا عرصه خاصی جهت رشد و شکوفایی طلاب در زمینه پژوهش وجود دارد؟

بدیهی است که وجود عرصه های رقابت سالم بین پژوهشگران، افزون بر عرضه آثار پژوهشی محققین حوزوی به جامعه علمی، باعث ایجاد تحرک و نشاط بیشتر در بین ایشان نیز می گردد. برای طلاب نیز، جشنواره علامه حلی(ره) نقش بسزایی در شناسایی، معرفی و تشویق محققین حوزوی و ایجاد فضایی با نشاط برای جوانان حوزه ایفا نموده است.

*جشنواره علامه حلی در بافق را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در نهمین جشنواره علامه حلی(ره) مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق توانست با ارسال 67 اثر رتبه سوم را در استان به علت جذب و حضور حداکثری طلاب در جشنواره و تحقق شعار محوری سال« هر طلبه یک اثر پژوهشی» کسب کند.

*آیا طلاب بافقی تاکنون در جشنواره علامه حلی شرکت نموده و یا حائز رتبه ای شده اند؟

از میان آثار ارسالی یک نفر حائز رتبه اول بخش ویژه جشنواره و یک نفر هم مقام دوم را کسب کرده اند که اینها همه نشان دهندۀ رشد چشمگیر و ارتقا سطح کیفی و کمی تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خواهران است و امیدواریم در دهمین دوره و دوره های بعدی نیز بافق در استان و کشور بدرخشد.

موضوعات: خبر  لینک ثابت