تشریح مرحله اول تزکیه نفس با محوریت اخلاق و عقل در بین طلاب خواهر بافقی

تشریح مرحله اول تزکیه نفس با محوریت اخلاق و عقل در بین طلاب خواهر بافقی

نشست اخلاق تزکیه نفس با محوریت«اخلاق و عقل» با حضور حجت الاسلام کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام کارگران با اشاره به عنصر حرکت در انسان گفت: انسان های زیادی صرفا با انجام اعمالی خاص قادر به انجام امور غیرطبیعی هستند ولیکن این کار آنها فاقد ارزش است چرا که خدا انسان را برای حرکت آفریده و نه برای ایستایی!

وی با بیان روایتی از آیت الله بهجت(ره) افزود: ایشان در پاسخ به سؤال شخصی که پرسیده بود منظور از «أُدعُونی أَستَجِب لَکُم» چیست گفتند: این یعنی همان«حرکت»! نه اینکه گوشه ای نشسته و فقط دعا کنیم بلکه باید کنار آن حرکت باشد!

این استاد اخلاق اظهار کرد: بحث اخلاق مربوط به انسان است و نه جمادات و نباتات! اخلاق منهای انسان اصلاً چه ارزشی دارد؟! انسان تنها موجودی است که جهات اربعه دارد و در مرکز قرار دارد و جسم، قلب، روح و عقل در اطراف او! و وقتی انسان دارای جهات اربعه است یعنی خدا می خواهد یک برنامه ای به او بدهد! که مراتب رشد او را فراهم می کند!

حجت الاسلام کارگران گفت: در نگاه اولیه به انسان اولین چیزی که در ظاهر می بینیم جسم آدمی است که مراحل تشکیل نطفه، علقه، مضغه و جسم را گذرانده و در نهایت روح سوار بر مرکب جسم او شده و این امر ممکن نیست تا استحاله واقعی صورت گیرد و از نجاست به جسم پاک تبدیل گردد؛ و خدا برای نشان دادن حرکت و تزکیه کردن انسان با عقل و اخلاق مراحل تشکیل جسم را در قرآن بیان کرده است! بنابراین تا اینجا جسم آدامی دارای 3 ویژگی مهم است اول اینکه خوراک دنیا را می خورد؛ با تهذیب نفس قویتر می شود؛ و بستر دمیده شدن روح در وجود انسان می شود!

وی افزود: از آنجایی که انسان می تواند با این روح به خدا و معراج واقعی برسد بنابراین خوراک شبهه ناک را به هر قیمتی به جسم خود وارد نمی کند و به نقل از آسید ابوالحسن اصفهانی از زبان آیت الله بهجت(ره):« اگر کسی بخواهد از نظر روحی رشدکند باید اول جسم خود را از خطا نگه دارد»، انسان اگر روی جسم خود کار کند روحش نیز تزکیه می شود!

این استاد اخلاق در پایان نکاتی از آیت الله بهجت(ره) در توصیه به طلاب با این مضمون افزود که طلبه باید از چشم کور، از دست شَل، از پا لنگ و از زبان گنگ باشد یعنی باید چشمش پاک باشد، با دستش همه کار نکند، با پایش همه جا نرود و زبانش را نگه دارد! و این چنین می تواند مراحل تزکیه را طی نماید.

 

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت