تربیت نفس هدیه ای از طرف خداوند

تربیت نفس هدیه ای از طرف خداوند

در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) برگزار شد

نشست اخلاق با محوریت تهذیب نفس

در راستای تزکیه روح و روان نشست اخلاق با محوریت تهذیب نفس با سخنرانی حجت الاسلام کارگران از اساتید اخلاق شهرستان بافق در جمع اساتید و طلاب در محل مدرسه علمیه خواهران برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام کارگران گفت: آنچه خداوند به انسان هدیه داده تربیت نفس است که نیاز به تمرین و ممارست دارد چرا که اگر انسان نگاهی به عقب بیندازد می بیند نه تنها تربیت نشده بلکه راه را اشتباهی رفته است.  بنابراین طبق فرمایش امام رضا(ع) در مسیر تربیت نفس شفاف بودن عمل خیلی مهم است به گونه ای که در راستای رشد باشد و آن در صورتی عملی می شود که در خدمت حضرت  حق باشد.

این استاد اخلاق افزود: دو نوع گریه داریم گریه غم و گریه رسیدن به نعمت که شکالکه هر دو یکی است اما دو معنی متفاوت دارد؛ عارفی که به نماز می ایستد همۀ جلوه خدا را نگاه می کند و در این نگاه همه چیز دستش می آید در این لحظه با توجه به ارتباطش با خدا در صورت عدم ارتباط گریه می کند و از طرفی یک گریه هم داریم که مثلاً مادری که چند وقت بچه اش را ندیده گریه می کند که آن از نوع شادی است. وی ادامه داد: باید شفافیت عمل به گونه ای باشد که اگر در نماز تزکیه باشد خالص می شود و آن موقع می شود برنامه بین انسان و خدا.

وی اظهار کرد: انسان برای زندگی نیاز به عمود دارد و عمود زندگی انسان نماز است البته نمازی که شفاف باشد. طبق روایتی از آیت الله بهجت(ره) که اگر انسان صندوق جواهری داشته باشد جواهری به چشم می آید که از همه بزرگ تر باشد و در این میان نمازی مورد توجه و شفاف است که عاری از هر گونه عجب، کینه، حسد و … باشد چرا که در غیر اینصورت نماز آلوده انسان را به زمین می زند.

موضوعات: خبر  لینک ثابت