تبیین مقوله جسم در تزکیه نفس در بین طلاب خواهر بافقی

تبیین مقوله جسم در تزکیه نفس در بین طلاب خواهر بافقی

نشست اخلاق با محوریت تزکیه نفس با حضور حجت الاسلام کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام کارگران با اشاره به جهارت اربعه انسان یعنی روح، جسم، قلب و عقل گفت: از نظر انبیاء الهی که فرهنگ خود را از خدا گرفته اندجسم نیز نیاز به توجه دارد چرا که بستری برای روح می باشد و نه مانند مرتاض ها که به اندک غذایی به درجاتی می رسند! چرا که علاوه بر اینکه جسم در انجام اعمال صالح نقش دارد تا جسم نباشد روح در آن دمیده نمی شود و این جسم است که اعمال آدمی بر آن سوار می شود.

وی افزود: انسان هم باید به جسم برسد و هم به روح، و حتی در روزه گرفتن هم امر شده روزه بگیرید! بعد گفته دعای سحر و بعد هم خوردن سحری!!!! اگر انسان جسم ناقصی داشته باشد نمی تواند عند ربهم یرزقون شوند و در رابطه با رسیدگی به جسم اسلام حد و حدودی را برای رسیدگی به جسم معین کرده و اینگونه نیست که بتواند هر چه میخواهدبخورد و بیاشامد!!

این استاد اخلاق گفت: حد و حدود اسلام به این معناست که وقتی می خواهیم برای جسم کاری کنیم شرایطی از جمله عدم پذیرش لقمه حرام، عدم پذیرش لقمه شبهه ناک و عدم پذیرش تفکر باطل رعایت شود؛ چون اولین چیزی که اسلام امر می کند اینست که لقمه حرام آثار عبادت را می گیرد. و ممکن است به واسطه یک لقمه شبهه ناک چهل سال اثر دعا به عقب بیفتد!

حجت الاسلام کارگران افزود: دعا حالت روحانی است نه جسمانی! وقتی می خواهیم روح تربیت شود جسم باید به گونه ای باشد که همه جا نرفته باشد و هر چیزی را نخورده باشد! چرا که وقتی لقمه شبهه ناک باشد روح نمی تواند دعا را بپذیرد! و همچنین تفکر باطل مانع پذیرش آثار عبادات شده و بالعکس اثر منفی خواهد داشت که ما به طور محسوس در جامعه شاهد آن هستیم.

موضوعات: خبر  لینک ثابت