بررسي عناصر تعيين كننده شادي از منظر اسلام

در بین طلاب خواهر بافقی برگزار شد:

 بررسي عناصر تعيين كننده شادي از منظر اسلام

نشست علمي پژوهشي بررسي عناصر تعيين كننده شادي از منظر اسلام در جمع طلاب، اساتيد و كادر مدرسه علميه الزهرا(س) با حضور کارشناس نشست خانم وجیهه دهقانزاده برگزار شد.

خانم وجیهه دهقانزاده در بیان هدف برگزاري این نشست گفت: برانگيختن شور و نشاط بيشتر در طلاب و آشنایی با عوامل ايجاد كننده شادي در زندگي و جايگاه آن در انديشه اسلامي از جمله اهداف این مقوله می باشد.

 وي اظهار كرد: مفهوم شادي 25 بار با الفاظ مختلفي در قرآن كريم آمده و يكي از باب هاي منابع روايي به «ادخال السرور» اختصاص داده شده است.

این پژوهشگر حوزوی افزود: يكي از نيازهاي انسان، ميل به سرور، بهجت و لذت در زندگي است. اضطراب هاي فكري وتنش هاي رواني از مشكلات جدي انسان عصر کنونی است كه منجر به كاهش احساس شادي شده است.

وجیهه دهقانزاده گفت: از منظر اسلام، شادي بزرگترين موهبت الهي براي انسان است، حال انكه مشكل بسياري از اشخاص در قرن اخير اين است كه شادي را در هياهوي بيرون جستجو مي كنند. تعبير و تفسير دين از شادي اين است كه شادي خود هدف نيست بلكه عاملي مهم وموثر براي رسيدن انسان به كمال عالي انساني است.

وی اظهار كرد: از عناصر تعيين كننده شادي ازمنظر اسلام مي توان به مطالعه وتلاوت قرآن با صوت خوش، شنيدن موسيقي هاي حلال، مثبت انديش بودن، ياد خدا، بخشش ديگران، صدقه دادن، خواب صحيح، رعايت حقوق ديگران و ايستادگي وصبر در گرفتاريها و مشكلات، عدم دلبستگي به دنيا و تجملات، تفريح و سفر، داشتن تغذيه صحيح، اخلاق خوب و … اشاره نمود.

در پایان نشست به سوالات طلاب و دانش پژوهان در زمینه شادی پاسخ داده شد.

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت