چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می گویند؟

در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق تبیین شد
چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می گویند؟
به مناسبت اربعین امام حسین(ع)، مراسم سخنرانی و مداحی با حضور حجت الاسلام برزگری مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) در جمع اساتید و طلاب در مدرسه علمیه الزهرا(س) بافق برگزارشد.
حجت الاسلام برزگری در ابتدا با بیان روایتی امام حسین(ع) را امام الاولیاء معرفی کرد و گفت: هر چه اولیاء وجود دارد ولی آنها امام حسین(ع) است و در ادامه به بررسی دو جریان پرداخت.
این کارشناس دینی اظهار کرد: یکی از این جریان ها جواز بوسیدن عتبه امیرالمومنین(ع) است که از آیت الله شیخ مرتضی انصاری سؤال شد و ایشان در پاسخ ابتدا گفته اند: جایز نیست و در مرتبه بعد گفتند جایز است… و دلیل جواز و عدم جواز خود را بعد از سؤال مجدد چنین بیان کردند: عدم جواز به علت این است که بوسیدن عتبه(محل پایینی چارچوب ورودی حرم) این است که این محل ها محل بوسیدن اشخاصی مانند امام حسن(ع) امام حسین(ع) و … است و دلیل جواز نیز به این دلیل است که برای نمونه حرم امام حسین(ع) شخصی که زائر آن است کف پای خود را بر عتبه آن می گذارد و بعد همین کف پا را در حرم حضرت ابوالفضل(ع) و مجدد حرکت می کند به سمت حرم امام علی(ع) و کف پای خود را بر عتبه حضرت علی(ع) می گذارد که به نحوی جایز می شود.
حجت الاسلام برزگری در بررسی جریان دوم افزود: در اینکه چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می گویند در حالی ایشان فرزندی به نام عبدالله نداشتند؟ اقوال گوناگونی وجود دارد که قول صحیح آن است یزید می خواست هر چه بوی خدا می داد را ازبین ببرد در حالی که امام حسین(ع) نور بود و همه می دانند که نور از بین نمی رود و در مقابل حایل روی حایل قرار می گیرد و در جریان کربلا ایشان با فدا کردن جان خود از دین محافظت کردند.
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: با این کار دین خدا حفظ شد و ایشان اباعبدالله یعنی پدر بندگان خدا نامیده شده اند و این چیز تازه ای نبوده است و از زمان پیامبر(ص) نیز ایشان ابا عبدالله نامیده می شدند.
در پایان مراسم مداحی و روضه خوانی برگزار شد

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت