ویژگی های ناب طلبگی

در بین طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق عنوان شد:

ویژگی های ناب طلبگی

نشست اخلاقی آداب زی طلبگی با حضور خانم مریم تفکری مدیر حوزه علمیه خواهران در جمع طلاب و اساتید بافق برگزار شد.

در این نشست مریم تفکری ضمن اشاره به اولین گام جهت کسب معنویت گفت:  اهمیت به تکالیف شرعی اولین گام می باشد ، لذا انسان ابتدا باید نسبت به انجام واجبات توجه خاص داشته و وظایف خود را به نحو احسن ادا کرده و در انجام آن ها سهل انگاری نکند.

وی ضمن تأکید بر توفیق در تحصیل افزود: اگر طلبه می خواهد موفق شود، باید تمام هم و غمش درس باشد و در کنار آن از تقوای الهی غافل نباشد، تقوی در کنار درس، نوری است به سوی سعادت دنیا و آخرت، خداوند روز به روز به توفیق بنده ای که مطیع می باشد و هدفش خدمت است و مجدّ در تحصیل و تهذیب است می افزاید و از آن جا که سکان هدایت جامعه به دست طلاب است اگر در فراگیری علوم کوتاهی کنند علاوه بر آن که مسئول خواهند بود، نمی توانند خدمات دینی مؤثر داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: یکی از مواردی که می تواند در جهت سازندگی نقش اساسی داشته باشد همنشین خوب است، به خصوص طلاب جوان که می خواهند مُبلغ دین و احکام الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام باشند. انسان بر اثر نشست و برخاست با افراد ناشایست به مرور زمان حالات معنوی خود را از دست خواهد داد و نورانیتش به تدریج زائل خواهد شد. خدای ناکرده وقتی، متوجه می شود که، دیگر دیر شده است. لذا باید از همان ابتداء دوران تحصیل، افرادی را که در درس و بحث و تدین معروف هستند مورد مشورت خود قرار دهد و از آنان استفاده علمی نماید و اوقات فراغت خود را با آنان بگذراند. تا این که خدای ناکرده وقت به چیزهای بیهوده مصرف نشود.

این استاد حوزه گفت: طلبه باید از کارهایی که قلب انسان را سیاه می کند بپرهیزد. زیاد خندیدن حکم نمک زیاد در غذا را دارد، طلبه باید با متانت، حرفهای سنجیده بزند و هر آنچه که به ذهنش می آید بیان نکند، بلکه باید قبل از سخن گفتن تفکر کند و صلاح کلام را بسنجد، آنگاه به زبان بیاورد. اگر در جوانی مراقب کردار و اعمال باشد و تقوای الهی را پیشه کند سعادت او تضمین است.

وی در پایان در بیان ویژگی های یک طلبه خوب افزود: بی اعتنایی به دنیا، دوری از گناه، حسن ظاهر، جدیت در درس، خیرخواهی برای دیگران، پیش قدم بودن در کارهای خیر از ویژگی یک طلبه نورانی است. طلبه اگر بخواهد مورد عنایت پروردگار قرار گیرد باید روشی متفاوت از سایر مردم داشته باشد و در حرکات خود دقت کافی مبذول دارد. اگر طلبه اشتباه کند، به اسم دین تمام می شود؛ بنابراین باید دقت کرد تا اشتباهی رخ ندهد که قلب امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه الشریف به درد آید و هم چنین در مجادلات علمی سعی شود از جاده انصاف و اعتدال خارج نشوید و همیشه و همه جا استدلال و منطق را پایه مباحثات و گفت و شنودهای خویش قرار دهید.

موضوعات: خبر  لینک ثابت