همه واقف باشیم ...

همه واقف باشیم …
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س) همایش «بانوان وقف » با همکاری حوزه علمیه الزهرا(س) و اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بافق با سخنرانی مریم تفکری مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) با حضور طلاب و اساتید و کادر و خدام آستان مقدس امامزاده عبدالله در محل امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد .
در این همایش مریم تفکری ضمن گرامیداشت روز وقف و گرامیداشت این سنت حسنه گفت : کلمۀ وقف به صورت أخص در قرآن نیامده اما به صورت کلماتی مترادف از جمله صدقه ، خیر ، برّ ، انفاق و احسان بیان شده است که هر کدام از این عناوین بر وقف صدق می کند . وی افزود : در احادیث هم از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد شده است .
تفکری در بیان اهمیت وقف در اسلام عنوان کرد : یکی از خصوصیات انسان مؤمن این است که قسمتی از مالش را برای مؤسسات یا مؤسسه های خدمات رسانی به اجتماع و نیازمندان تخصیص دهد و در همین رابطه به آیه 261 سوره بقره اشاره کرد و افزود : پیامبر (ص) در رابطه با وقف می فرمایند :جامعه با ایمان در دوستی و مهربانی و ترحم به دیگران ، بسان بدن واحد است که هر گاه عضوی از آن به درد آید ، اعضای دیگر نیز با بیداری و تب ابراز همدردی می کنند .
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار کرد : طبیعت هر روز به ما درس می دهد ، درس انفاق را باید از درخت آموخت که شیره وجود خود را به صورت میوه در اختیار ما می گذارد و یا خورشید که پیوسته نور است و دائم می سوزد تا منظومه را روشن نگه دارد .
مریم تفکری با اشاره به این مطلب که بیش از 750 نوع نیت برای وقف داریم زمینه های ایجاد وقف را چنین بر شمرد : 1-آموزش و ترویج فرهنگ رآن (مدارس ، چاپ و نشر و آموزش کلام) 2-تجهیزات بیمارستان 3-دستگیری از نیازمندان و مستمندان 4-بیماری های صعب العلاج 5-ازدواج و جهیزیه 6-امور فرهنگی و مذهبی 7-قشر مستضعف و ایتام بی بضاعت
وی در پایان به یکی از انواع وقف که وقف مشارکتی می باشد اشاره نمود و گفت : وقف مشارکتی از جمله وقف هایی است که اکثریت قادر به شرکت در آن می باشند به گونه ای که منفعت داشته باشد و این وقف می تواند حتی به صورت وقف یک ساعت جهت کمک به جهزیه ، وقف چند درخت (پسته –خرما) و … باشد . و در پایان به موارد وقف انتفاعی از جمله مدرسه ، مسجد ، حسینیه و مؤسسات خیریه اشاره نمود.

ادامه مطلب :

همه واقف باشیم ...
همه واقف باشیم ...
موضوعات: خبر  لینک ثابت