نقش زنان در نهضت عاشورا

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س) جلسه اخلاق این هفته حوزه علمیه الزهرا(س) با حضور حجت الاسلام والمسلیمن سلیمانی با موضوع نقش زنان در نهضت کربلا برگزار شد
در این جلسه که بعد از دهه عاشورا برگزار شد حجت الاسلام سلیمانی ضمن اشاره به اوج مصیبت اسراء در این روزها و با اشاره به رشادت های اسراء علی الخصوص زنان بنی هاشم گفت : زن در فرهنگ دینی و اسلامی یک جایگا رفیعی داشته و دارد ؛ به شرط اینکه در چارچوب دین زندگی خود را آغاز کرده و در آن زمینه گام و قدم بردارد.
موسس حوزه علمیه الزهرا(س) با اشاره به جمله زیبای امام خمینی(ره) افزود : از دامن زن مرد به معراج می رود و این یعنی زن قدرت دارد که بهترین انسان ها را در جامعه تربیت کند و پیامبر و ائمه(علیهم السلام) همه تربیت شده مکتب مادرشان هستند .
ایشان در ادامه عنوان کرد : از نظر تکنیک جنگ ، حضور زن در میدان نبرد برای یک رزمنده مشکلاتی را ممکن است ایجاد کند اما در جریان کربلا در حالیکه خیلی ها به امام حسین(ع) می گفتند زن و بچه را همراه خود نبر ، ایشان اصرار بر حضور زنان همراه خود داشتند . سلیمانی گفت : در جریان کربلا بیست زن حضور داشته اند که 3-4 نفر آنها از غیر بنی هاشم و مابقی از خانواده بنی هاشم بوده اند و از آن جمله به خواهران امام حسین(ع) حضرت زینب و ام کلثوم(س) و همسرشان حضرت رباب(س) و سایر زنان اشاره کرد.
مسئول حوزه علمیه الزهرا(س) اظهار کرد : بعد از جریان عاشورا و اسیر شدن زنها و عزیمت آنها به کوفه عبیدالله زنان غیر هاشمی را آزاد کرد و تنها زنان بنی هاشم از کوفه تا شام و مدینه کاروان اسرا را همراهی کردند و در این مدت حرکت هایی را انجام دادند که باعث شد جریان کربلا مخدوش نشود و سخنرانی ها و افشاگری هایی کردند که تا آن زمان انجام نداده بودند و علت آن هم این بود که تا قبل از عاشورا امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) حضور داشتند و در اسارت امام زین العابدین (ع) در بستر بیماری بودند .
حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به ویژگی های زنان بنی هاشم گفت : زنان بنی هاشم زنان شجاع ، سخنور ، صابر و مقاوم بودند که با یک حرکت صحنه را ترک نمی کردند. و از آن میان از قول مامقانی در شأن حضرت زینب (س) افزود : حضرت زینب (س) عقیله بنی هاشم است ، صفات ارزشمندی در حضرت زینب(س) بود که مانند مادرشان حضرت زهرا(س) همه مشکلات را به جان می خریدند و اینگونه بود که حضرت زهرا(س) را صدیقه کبری و حضرت زینب(س) را صدیقه صغری می نامیدند . و بعد از حضرت زهرا(س) هیچ کس جایگاه رفیع ایشان را جز حضرت زینب(س) نداشتند.
خطیب توانای نماز جمعه بافق در پایان به برخی از خصوصیات زنان بنی هاشم از جمله حضرت رباب و ام کلثوم (س) و نقش آن ها در زنده نگه داشتن نهضت عاشورا پرداخت و علت اینکه امام حسین(ع) زنان را در جریان عاشورا به همراه خود بردند را چنین بیان کرد : امام حسین(ع) زنها را همراه خود بردند تا بعد از جریان عاشورا ، این جریان را زنده نگه دارند به گونه ای که یزید در شام پشیمان شد که ای کاش زنها را اسیر نکرده و یا به شام نیاورده بود و مستقیم آنها را به مدینه می فرستاد …
وی در پایان ضمن توصیه به طلاب در پاسداشت خون سرور و سالار شهیدان آنها را امر به خوبی ها و زنده نگداشتن و هرچه پررنگ تر کردن نهضت عاشورا نمود .

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت