نشست علمی پژوهشی دلالت های تربیتی غدیر و رابطه آن با مباهله

در بین طلاب وعموم مردم خصوصا نوجوانان و جوانان تبیین شد:
دلالت های تربیتی غدیر و رابطه آن با مباهله
به مناسبت عید غدیر و مباهله نشست علمی پژوهشی دلالت های تربیتی غدیر و رابطه آن با مباهله در جمع طلاب، اساتید،کادر و عموم مردم خصوصا نوجوانان و جوانان به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اجتماعات حوزه علمیه الزهرا (س) بافق با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد باقری برگزار شد.
فاطمه ابوالحکیمی در بیان هدف برگزاری نشست گفت: ترویج فرهنگ علوی و غدیر و انتقال مفاهیم ناب اسلام محمدی به شکل مناسب در جامعه و برای گروههای مختلف مردم از جمله اهداف برگزاری این نشست است.
محمد باقری گفت: تجسم و منشور کرامت انسانی، گنجینه و مخزن کمال طلبی بشر، محک حب و بغض انسان ها، ابلاغ و رضایت حق، اثبات مرجعیت دینی اهل بیت علیه السلام، سنجش فضایل و ملکات حمیده و رذایل اخلاقی انسان ها، اکمال دین و اتمام حجت با مردم و ترسیم خط مشی آینده انسان ها تا آخر دنیا از مهم ترین پیام های تربیتی غدیر است.
وی ادامه داد: دین بدون قبول ولایت علی علیه السلام و مهدی زمان، دینی ناقص است و بدون آن مجموعه معارف الهی کارایی لازم را نخواهد داشت؛ به عبارت دیگر توحید ناقص درک می شود و سایر معارف الهیه کم رنگ و کدر استنباط می گردد و کسی که در اوج سیاهی ها و امتحان های سخت غیبت می تواند سراسر حیات و امید و نور به فردای روشن ببخشد ولایت و مهدویت است.
این استاد پژوهشگر در پاسخ به یکی از سؤالات دانش پژوهان در زمینه این که رابطه غدیر با مباهله چیست گفت: مباهله، عالیترین مدرک برای حقانیت امامت و خلافت بلافصل علی علیه السلام بعد از پیامبر و واضحترین دلیل بر فضیلت امیر المؤمنین است. زیرا خداوند به پیامبر دستور می دهد که نفس خود را برای مباهله دعوت کن و کاملا واضح و بر همگان مبرهن است که منظور از نفس پیامبر، شخصی غیر از خود آن حضرت است و حضرت علی در همه فضایل و کمالات و صفات حمیده غیر از نبوت همرتبه پیامبر است.
وی در ادامه گفت: دعوت رسول خدا از اهل بیت خصوصا حضرت علی برای مباهله با دشمنان، نشان از عظمت و رفعت جایگاه و جلالت ایشان نزد خدا و یاری دین خدا به دست ایشان دارد. و بزرگداشت و نکوداشت مباهله، نماد و نمود روشنی است از تکریم و تعظیم غدیر و هم اندازه، هم وزن و زیر بنای آن. که وظیفه هر مسلمان آگاهی است که با گرامیداشت و پاسداشت این روز عزیز و مهم، قدمی هر چند کوچک، در راه اعتلای عزت و عظمت و حقانیت اسلام و اهل بیت خصوصا امیرالمؤمنین علیه السلام و سرسپردن به ولایت و حکومت مهدوی بردارد.
گفتنی است سخنرانی تبلیغی سرکار خانم وافی از مشهد، مولودی خوانی، اجرای سرود غدیریه و… از جمله برنامه های جانبی این نشست بود.

موضوعات: خبر  لینک ثابت