مراقب دندان های خود باشیم ....

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه الزهرا(س) با همت معاونت فرهنگی جلسه ای تحت عنوان بهداشت دهان و دندان با حضور دکتر نجمه ناظمی یکی از دانپزشکان شهرستان بافق برگزار شد .
در این جلسه ناظمی ضمن بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) با این مضمون گفت : مسواک کنید چرا که مسواک زدن چیز خوبی است ، لثه رامحکم و بوی دهان را می برد ، معده را اصلاح و درجات بهشت را می افزاید و موجب خشنودی پروردگار می شود .
این کارشناس دهان و دندان ضمن اشاره به آثار و فواید مسواک زدن افزود : مسواک زدن نه تنها باعث پاکیزه شدن دندان و از بین رفتن پوسیدگی می شود بلکه حافظه را تقویت و نیکی ها را زیاد می کند به گونه ای که فرشتگان نیز با ما شاد می شوند .
ایشان تصریح کرد : انسان 4 ، نیم فک دارد که هر قسمت باید با یک نخ تمیز پاک گردد و برای استفاده از نخ دندان می بایست ابتدا 20 سانتیمتر از نخ رابرداشته و کمی از آن را روی انگشت سوم دست چپ و مابقی را بر انگشت سوم دست راست پیچانده و با دو انگشت شست آن را کنترل کرده و در بین دندانها قرار داده تا خرده غذا خارج شود و بعد از نخ دندان باید دندان ها را مسواک زد .
این دکتر دهان و دندان در ادامه در رابطه با نحوه صحیح مسواک زدن اظهار کرد : برای مسواک کردن ، یک فضای آزاد میان لثه ها وجود دارد که شیار لثه نام دارد که مسواک کردن از اینجا شروع می شود به گونه ای که مسواک را با زاویه 45 درجه گرفته و به صورت بالاو پایین به صورتیکه به دندان ها فشار وارد نکند . وی افزود : برای سطح بیرون و سطح جونده باید مسواک مستقیم و بصورت رفت و برگشت باشد .
دکتر ناظمی در بیان اهمیت مسواک زدن گفت : اهمیت مسواک زدن آنقدر زیاد است که حتی اگر در حج هم مسواک زدید و خون آمد اشکالی ندارد . انسان هر 6 ماه یکبار باید به پزشک مراجعه کند تا دندانهای سالم داشته باشد بخصوص زنانی که به فرزند خود شیر می دهند ، چوندر زمان شیردهی کلسیم بدن کم می وشد و باعث خرابی دندان ها می شود .
وی در پایان ضمن توصیه به مسواک زدن قبل از خواب به مشخصات مسواک خوب پرداخت ؛ از جمله اینکه مسواک باید نوک آن گرد و سر آن باریکتر بوده و نباید زیاد نرم و نه زیاد سفت باشد .

 

موضوعات: خبر  لینک ثابت