دومین نشست علمی پژوهشی مضرات موسیقی از دیدگاه دانشمندان جهان و بررسی پیامد های آن بر مروجین موسیقی

در بین طلاب و کادر حوزه  تبیین شد:

نشست علمی پژوهشی مضرات موسیقی از دیدگاه دانشمندان جهان و بررسی پیامد های آن بر مروجین موسیقی

دومین نشست علمی پژوهشی “مضرات موسیقی از دیدگاه دانشمندان جهان و بررسی پیامد های آن بر مروجین موسیقی” در جمع طلاب، اساتید و کادر با حضورسرکار خانم فاطمه زینلی محقق و پژوهشگر در حوزه موسیقی در حوزه علمیه الزهرا(س) بافق برگزار شد.

آشنایی بیشتر طلاب با آثار و پیامدهای موسیقی و مضرات آن از دیدگاه دانشمندان جهان و تبلیغ  این آثار به نوجوانان و جوانان از جمله اهداف این نشست بود.

فاطمه زینلی گفت: موسیقی دارای دو جنبه است: جنبه شکل روانی آن و جنبه محتوایی آن و امّا شکل روانی موسیقی، آن تاثیری است که انسان در درون خود، با شنیدن موسیقی احساس می‌کند و متاسفانه از جمله مروجین موسیقی که با وضع نامناسب و مرگ ناگهانی و عمرکوتاه از دنیا رفته اند شامل مالیبران، استاد معروف موسیقی در حال خواندن آواز، در سن 27 سالگی سکته کرد و برخی موسیقی دانان به وسیله خودکشی به زندگی خود خاتمه دادند، از آن جمله شومان. همین طور موسیقی دان مشهوری را می توان نام برد که با انداختن خود به رودخانه راین خودکشی کرد و نیز رگولوزی نوازنده ایتالیایی، در سن 26سالگی، بلینی نوازنده ایتالیایی، در سن 34سالگی،  موریس ژوبر  نوازنده فرانسوی، در سن 40سالگی، شوسون  نوازنده فرانسوی، در سن 30سالگی،  مندلس نوازنده آلمانی، در سن 38سالگی،  شوبرت  نوازنده اطریشی، در سن 31سالگی ،  موزارت  نوازنده اتریشی، در سن 35سالگی  و حبیب سماعی نوازنده ایرانی، در سن 45سالگی می باشد.

این پژوهشگر در پاسخ به یکی از سؤالات دانش پژوهان در زمینه این که مضرات موسیقی از دیدگاه دانشمندان جهان چیست اظهار کرد: هگل، فیلسوف مشهور آلمانی در کتاب خود می نویسد، ذکر و عبادت مسلمانان در معابد بی آلایش خود، فکر می آورد و دعای مسیحیان در کلیسا با عربده ی ناقوس و نقس و نگار در و دیوار، تشویش خاطر و انصراف ناظر.  دکتر آرنولد فریدمانی، پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلینیک سردرد، با کمک دستگاه های الکترونی تعیین امواج مغز و مراجعه ی هزاران بیمار ثابت کرده که یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سر درد های عصبی، گوش دادن به موسیقی است.

وی افزود: پروفسور ولف آدلر (استاد دانشگاه کلمبیا) می گوید: بهترین و دلکش‌ترین نواهای موسیقی، شوم‌ترین آثار را روی سلسله اعصاب می‌گذارد. موسیقی علاوه براین که سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقّت خارج از حدّ طبیعی آن سخت خسته می‌کند، عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می‌شود تولید عرقی خارج از حدّ طبیعی در پوست ایجاد می‌نماید که بسیار زیان‌بخش است.

موضوعات: خبر  لینک ثابت