در بین طلاب خواهر بافقی حرکت الهی به عنوان یکی دیگر از معانی صوم تحلیل و بررسی شد
نشست اخلاق با محوریت ادامه بحث «تزکیه نفس» با حضور حجت الاسلام کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان بافق برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام کارگران در ادامه بحث تلاوت که بعنوان زمینه ای برای تزکیه نفس و پوسته قرآن بوده که مراتب اساسی آن گفته شد؛ و در بحث صوم بعد از بیان معانی آن بعنوان روزه و استقامت به معنای حرکت عالی اشاره کرد و گفت: از معانی دیگر صوم حرکت است که در مقابل سکون قرار می گیرد و مصادیق آن در حروف، آب و موجود زنده، به ترتیب ساکن، باتلاق و سَستی می باشد.
وی با اشاره به بحث معرفتی حرکت در انسان که عدم حرکت موجب دوری از رحمت حق می شود با بیان روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: انسان بیکار و سست(که هیچ حرکتی ندارد) فردای قیامت هفتاد سال معطل می شود. به همین دلیل است که (صوم) روزه ماه رمضان از آنجایی که انسان را به حرکت وا می دارد چرا که می خواهد یک حرکت عبادی انجام داده و هفتاد سال معطل نشود! بعنوان «حرکت الهی» معنا می شود.
این استاد اخلاق افزود: وقتی حرکت، حرکت عبادی شد از آنجایی که دو نوع حرکت رحمانی و شیطانی داریم، حرکت انسان باید به سوی خدا باشد؛ و در این مسیر راه تشخیص دعوت خدا و شیطان این است که خدا می گوید اول پاکسازی بعد نوسازی ولی شیطان دعوتش برعکس است اول می گوید تو آدم دیگری شو بعد پاکسازی کن که این دعوت شیطان به صورت ریا نمود پیدا می کند. و راه دوم تشخیص دعوت شیطان و خدا این است که خدا در دعوت خود می گوید ابتدا نعمت شناسی و بعد شکر نعمت ولی دعوت شیطان بصورت شکر زبانی بدون نعمت شناسی است مثل آدمی که در تاریکی درخواست چراغ می کند تا ظاهر غذا را ببیند در حالیکه از باطن غذا، حلال وحرام، پاک و نجس بودن آن غافل است.
حجت الاسلام کارگران اظهار کرد: اگر انسان بر صوم مسلط باشد و بخواهد حرکت کند به راحتی می تواند دعوت شیطان را از دعوت خدا تشخیص دهد! وی افزود: هر کاری که باعث شود انسان از حرکت الهی جا بماند از حرکت به سوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز جا میماند که تنها راه حل آن داشتن چشم بصیرت است!
ایشان با اشاره به روایت پیامبر صلی الله علیه و آله در بیان علت اینکه چرا سلمان مصداق «منا اهل البیت» قرار گرفته و اباذر از چنین مقامی محروم شد، با بیان داستان مهمانی اباذر و درخواست پیاز و نداشتن قناعت گفت: انسان باید از پیاز دنیا جدا شده و حرکتش حرکت الهی بوده و ابتدا پاکسازی و بعد خودسازی کند چرا که بخاطر هوس ما به پیاز دنیا امام زمان عجل الله آبرویش را گرو می گذارد! بنابراین انسانی که می خواهد حرکت الهی داشته باشد چرا باید کاری کند که امام زمانش آبرویش را گرو بگذارد پس باید بصیرت داشته و حتی نسبت به لقمه ای که می خورد این را اجرا نماید!!